Цитата дня:

Для того, щоб люди знаходили щастя в своїй роботі, необхідно три умови: робота повинна бути їм під силу, вона не повинна бути виснажливою і її обов'язково повинен супроводжувати успіх.
Д. Рескін

среда, 5 ноября 2014 г.

Поява гудзика


   Сьогодні наше життя таке галасливе, швидке та несамовите, що ми просто не маємо часу замислюватись про такі дрібниці як якийсь там маленький гудзик. Хоча напевно кожен знас застібає та розстібає хоча б один ґудзик щодня….
А в гардеробі їх набереться з півсотні а може й тисячі…… А були ж часи коли гудзики
могли мати тільки заможні громадяни і по ціні вони прирівнювалися до доргоцінного каміння…..

     Звичайні гудзики, що були доведені японськими майстрами до досконалості, подарували світу «нецке». Саме так звучить слово «ґудзик» японською. 
     У перекладі з англійської ґудзик (button)- бутон, що Германска група мов: німецька Knopf, голландська Кnоор, ісландська Кnаppr, датська Кnор, ірландська Cnaipe мають спільних предків зі значенням «ґуґля, випуклість, вершина». В сучасній українськй мові з цих мов залишилось слово кнопка, що означає різновид ґудзика.

     Романська група мов: французка bouton, італійська bottone, іспанська baton, португальска botao мають спільних предків зі значенням «ґулька, пуп'янок, бутон» або  «проколювати, простромлювати, протискувати».
     Слав’янська група мов: (російська  пуговица, словенська poglica, латишськаpuoga і т.д.).
     У перекладі з англійської ґудзик (button)- бутон, що не розпустився. І дійсно, найбільш відомі старовинні гудзики нагадують малюнком квіти, плоди, чи звірів.
     «Пуговица» в російській мові має той же корінь що і слова «пугать, пугало, пугач». Деякі дослідники вважають, що цей збіг пов’язаний як раз з тим, що ґудзик довгий час слугував оберегом  від злих сил.

В XVI – XVII століттях поряд з ювелірними прикрасами ґудзики й застібки стають складовою частиною світського костюма, прикрашаючи в тому числі туфлі й чоловічі черевики. Хроніка XVII століття описує дам, що носили на одязі від п'ятдесятьох до ста маленьких декоративних ґудзичків, щось на зразок намиста й стеклярусу.
    Відомі керамісти і ювелірних справ майстри ставилися до виготовлення ґудзиків з тією же старанністю й вигадкою, з якою створювали свої вази й підвіски. Ручний дизайн був особливо популярний у роботі із золотом, сріблом і латунню. Пізніше майстри стали підкладати під грановані скельця кольорову фольгу, імітуючи кольорові діаманти. Ця техніка називається “ rhinestones”.
  Новий етап у мистецтві виготовлення ґудзиків починається з появи в Італії, а потім і у всій Європі азіатського фаянсу й порцеляни, а разом із ними - нового матеріалу, що сподобався дизайнерам і кравцям.
     Мистецтво виготовлення ґудзиків в XVIII столітті досягає високого рівня. Деякі модниці саме їх ставлять в основу й просять кравців підбирати під них (ґудзики) тканини із золотим і срібним шиттям, а не навпаки. Стиль придворних художників і скульпторів відбивається на одязі, і майстри мініатюри розписують скляні, або глиняні ґудзики в манері Ватте, Бушеві, Мрія. Найвідомішою країною по частині емалевого розпису ґудзиків стала Франція, чиї майстри винайшли способи комбінування гравірування й розпису.
     XIX століття стало ”золотим століттям” ґудзика. Масове виробництво в різних країнах, наполеонівський (ампір) і вікторіанский стилі, відкриття целулоїду розкривають перед виробниками нові   обрії, обіцяючи заміну дорогих металів на штампований і писаний пластик. Почалася скажена конкуренція між компаніями в сфері виробництва ґудзиків і уніформ для армії, мисливських, і спортивних клубів.
XIX столітті існував романтичний звичай нанизувати рідкі й найкрасивіші ґудзики на нитки. Друзі й родичі дівчини теж могли поповнити нитку найвишуканішими екземплярами зі знайдених або наявними в них. Коли число ґудзиків у такій “нитці любові” (сhаrm string) досягало магічної цифри в одну тисячу, дівчина повинна була зустріти свого Принца. Експертам і шукачам фольклору пощастило відшукати кілька таких уцілілих ниток, і сьогодні вони прикрашають музейні й приватні колекції.
     У Росії мода на ошатні “штучні” ґудзики з'явилася разом із реформами Петра Першого, коли через вікно в Європу можна було побачити королівські двори й знать, що носила незліченні ґудзики й ґудзички, обтягнуті шовком і розшиті парчею й золотий канителлю.

Комментариев нет:

Отправить комментарий